Sveriges största anhörigkonferens i Varberg den 15 och 16 maj!

Vill du hänga med oss till Varberg under två dagar? Eller kanske bara en? Du väljer.

Är du medlem i Anhörigföreningen Göteborg så bjuder föreningen på de två dagarna! Du får fika, lunch och fika igen bägge dagarna. Och mängder med intressanta föredrag och seminarier som du väljer själv.

Hör av dig till oss innan du anmäler dig, på föreningens telefon 0735-28 98 28 eller via mail:  info@anhoriggbg.se

Läs vad Riksförbundet skriver om dagarna:

”Ibland behöver vi få göra saker som vi själva väljer och önskar för att vi ska orka vara anhöriga. Att anhöriga har rätt till sitt eget liv borde vara en självklarhet men idag är verkligheten ofta en annan.

Hur stort behovet av egentid är är självfallet högst individuellt och varierar ofta över tid. Inget är rätt och inget är fel.

Under 2018 års Anhörigkonferens vill vi på Anhörigas Riksförbund belysa detta problem. Vi kommer ta reda på vilka produkter och tjänster som idag finns, för att sedan kunna ställa krav på vad som behövs i framtiden för att vi ska nå målet; Anhörig – med rätt till eget liv!

Vi vänder oss till anhöriga, såväl politiker, tjänstemän, vård- och omsorgspersonal, frivillig- och intresseorganisationer, som till alla ni andra intresserade av anhörigfrågor. Vi lyfter aktuella och viktiga frågor inom anhörigområdet. Vi förmedlar den senaste kunskapen och ger dig möjlighet att nätverka. Vi vill inspirera och beröra.

Välkomna till två sprängfyllda dagar med kunskap, information och inspiration!

 

Läs mer här!

 

Nka:s nyhetsbrev nr 3 2018

Några rubriker:

  • Konferensen Livets Möjligheter 23-24 april: Lena Hallengren lyfter fram behovet av ett bättre anhörigstöd
  • Nytt reportage om ny webbutbildning
  • Nationell konferens i Kalmar om delaktighet, medverkan och inflytande
  • Nytt lyhört kunskapsstöd för barnhälsovården
  • Webbinarier våren 2018
  • Anhörigriksdagen 2018

Läs nyhetsbrevet här!

Vuxensyskon – samtalsgrupp

Bräcke Diakoni driver ett projekt som heter Vuxensyskon. Ett angeläget ämne! Nu bjuder de in till en anhöriggrupp för syskon. Gruppen startar i maj med sista anmälningsdag den 25 april! 

Läs inbjudan här!

 

Medlemsmöte och Bräcke Diakoni

Den 22 mars hade vi medlemsmöte i Anhörigföreningen. Jaana informerade först om vad som händer i föreningen, därefter berättade Elisabet Ljungström om Bräcke Diakoni och dess verksamhet. Elisabet är medlem i föreningen och arbetar med projektutveckling på Bräcke. Längst ner i inlägget kan du se en liten film om Bräcke Diakonis historia. Så här berättade Elisabet:

”Bräcke diakoni är en fristående politiskt obunden stiftelse som bedriver verksamhet inom vård och omsorg utan vinstintresse.

 Stiftelsen företräds av styrelsen, som består av en ordförande, ytterligare fem valda ledamöter samt direktor. Våra ca 50 verksamheter är grupperade i tre områden: Äldreomsorg & Hospice, Rehab & Funktionshinder samt Hälsa & Vård. Ledningen för Bräcke diakoni består av de tre områdescheferna tillsammans med kvalitetschef, personalchef, ekonomichef, marknadschef och direktor.

Verksamheterna finns främst i västsverige men också i Stockholm, Jönköping och ,Linköping

Inom Bräcke diakoni finns t.ex.boende för  äldre, för personer med psykiska funktionsnedsättningar, ,barn med funktionsnedsättning ,korttidsboende för barn och ungdomar med funktionsnedsättning,

Hospice, habiliteringsverksamhet, rehabiliteringsverksamhet, vårdcentraler, personligt ombudsverksamhet, boende för ensamkommande, personlig assistansverksamhet, hemtjänstverksamhet i Göteborg m.m.

Antalet anställda är totalt ca 1200 personer. Därtill arbetar ca 50 personer som volontärer inom verksamheten.”

https://www.youtube.com/watch?v=n-oQIY_3t4c&t=180s

Hur kan vi som anhöriga vara berörda av Bräcke Diakonis verksamheter? Det visade sig finnas en hel del möjligheter:

Bräcke Diakoni driver hemtjänst som ett alternativ till den kommunala hemtjänsten i o m att Göteborgs kommun infört LOV, Lagen om Valfrihet. Hemtjänst

Bräcke Diakonis verksamhet Personligt ombud

Bräcke Diakonis nyaste projekt Projekt Vuxensyskon

För ytterligare information om verksamheterna och kontaktpersonerna för dessa se Bräcke Diakonis hemsida www.brackediakoni.se

 

Glad Påsk!

Vi i styrelsen önskar alla våra medlemmar en god och vilsam påsk!

 

Förbundsnytt från Anhörigas Riksförbund

Nu har årets första Förbundsnytt från Anhörigas Riksförbund kommit!

Rubrikerna:

  • Ordföranden har ordet
  • Anhöriglinjen 2017 – vill du bli volontär?
  • Antalet medlemmar växer!
  • Logga in på medlemssidorna

Här kan du läsa hela Förbundsnytt!

SIP betyder samordnad individuell plan

Den 15 mars föreläste Elisabet Hurtado Lundberg från NSPHiG på Anhörigcenter i Centrum om SIP – Samordnad Individuell Plan.

SIP är ett arbetssätt för samordning mellan huvudmän (kommun och landsting) och brukare (närstående). Dels för att organisera vård och stödinsatser och dels för att mötas för att dela med sig av sina kunskaper, behov och resurser.

SIP är lagstadgad sedan 2010 i både HSL (3 f §) och SoL (2 kap. 7 §).Planen ska upprättas tillsammans med den person som har behov av insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård när insatserna behöver samordnas. Detta gäller oavsett personens ålder eller problem. Syftet med planen är att säkerställa samordning.

Personen själv ska samtycka till att planen upprättas. Arbetet med planen ska påbörjas utan dröjsmål, det vill säga inom några dagar. Personen själv ska vara delaktig och ha inflytande i arbetet.

Det är situationen och personens behov som styr vilka som ska delta.

All anställd personal inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården ska ta initiativ till en SIP om de upptäcker att behov av samordning finns.  Även anhörig kan ta initiativ och kan delta, om den närstående själv vill det.

 

Länk till Socialstyrelsens Frågor och Svar om SIP

Här är en webbutbildning för dig som vill veta mer

 

 

Föreläsning 21/3

Här ett tips på en intressant föreläsning med Lennart Lundin nästa vecka på onsdag 21/3 kl. 17-18.30.          
Plats Backa Folkets Hus.

Hur orkar man, hjälper bäst och hur blir man lyssnad på inom vården?                                                                                   
Lennart har mångårig erfarenhet av att behandla patienter och möta deras anhöriga, han säger: Allt bygger på samarbete om det ska era på lång sikt, och det måste vården ta till sig.

Anmälan är senast idag men då Backa Folkets Hus är stort så går det bra att anmäla sig imorgon eller onsdag.

Anmälan:Till anhörigkosulenterna Astrid SAelen 031-366 77 35 eller Monica Albinsson 031-366 82 74.

Nkas Webbinarium

Via nedanstående länk kan du se Nkas webbinarium Utveckling och stöd i samverkan och partnerskap med anhöriga.

http://http://www.anhoriga.se/stod-och-kunskap/webbinarium/webbinarier-2018/utveckling-och-stod-i-samverkan-och-partnerskap-med-anhoriga/

Vägen till ett anhörigråd

Sedan ett par år har Anhörigföreningen arbetat med att röja väg för att etablera ett kommunalt Anhörigråd. Kommunstyrelsen i Göteborg har tidigare etablerat bla. ett Pensionärsråd och ett Råd för funktionshinderfrågor och vi ser att det också borde finnas ett Anhörigråd som uppmärksammar de allt viktigare anhörigfrågorna. 

Ett Anhörigråd skulle bli en plattform för möten mellan anhörigintressen och politiker. En viktig fråga för ett Anhörigråd är att fortsatt följa upp hur implementeringen av riktlinjen fortskrider.

Den 23 februari träffade vi, Elisabet Ljungström, Per Johan Ekelöf och Lena Hultén, kommunalrådet Marina Johansson och hennes sekreterare Johannes Hulter.

Det blev snart tydligt att Marina var förberedd på vår fråga och hade ett svar färdigt.

Hon såg ser inte begäran om ytterligare ett råd i tillägg till de som redan finns som en framkomlig väg. De befintliga råden kräver redan mycket administration nog. Hon skulle vilja förenkla rådskonstruktionen, kanske organisera på ett annat sätt.

Marina föreslog istället att vi skulle kunna ingå i pensionärsrådet och/eller funktionshinderrådet. I detta skulle vi få politiskt stöd. Vi lovade att svara inom 14 dagar.

Utifrån vårt nuvarande läge är det positivt om vi kan få in foten någonstans. Beroende på vad vi tillför kan vi senare komma längre.

Vårt svar till Marina och Johannes blev:

”Vi har nu funderat över idéen om att Anhörigföreningen  skulle kunna ingå i det befintliga Pensionärsrådet/Funktionshinderrådet.  Ja tack! Vi skulle önska att vara representerade i båda råden eftersom anhörigfrågorna sträcker sig över flera områden.
Vi har även diskuterat frågan med NSPHIG  som tycker det vore en bra idé att vi i råden skulle fungera som deras kanal i anhörigfrågor.
Vi väntar nu att höra av er.”
Där är vi nu, känns spännande och intressant, en viktig möjlighet att vara med och påverka!